Personal branding czyli marka osobista

Personal-branding-czyli-marka-osobista

Personal branding, czyli po polsku marka własna, to zjawisko stosunkowo nowe w polskiej świadomości, które powoli zaczyna być coraz bardziej kojarzone i rozpoznawalne. W skrócie  jest to pewnego rodzaju strategia zarządzania, która polega na budowaniu własnego wizerunku. Personal branding mieści się w kategorii marketingu, służy przede wszystkim budowaniu dobrej reputacji, poprawie swojego wizerunku, a przez to zwiększaniu swojej atrakcyjności na rynku pracy. To taki rodzaj umiejętnego wypromowania własnej osoby. Tego typu komunikat ma za zadanie wywołać u jego odbiorcy pozytywne wrażenie. Takie praktyki od dawna stosowane są na zachodzie, zwłaszcza w biznesowej tradycji anglosaskiej. Najczęściej z marki własnej korzystają osoby publiczne, głównie politycy, artyści, dziennikarze, osoby znane i rozpoznawane. Jednak tego typu strategia staje się coraz bardziej popularna i dostępna dla innych grup czynnych zawodowo.

Jakie są zasady tworzenia personal brandingu?

Trudno jest określić jakieś konkretne zasady, którymi rządzi się personal branding. Przede wszystkim jeśli myślimy o własnej marce osobistej, musi być to działanie w pełni świadome i nastawione na określony cel. Każda tego typu strategia jest inna, podobnie jak nie ma dwóch jednakowych osób. Dlatego trzeba do tego podejść indywidualnie, gdyż strategię tę buduje się głównie na wyjątkowości, tak zwanych cechach dystynktywnych, czyli wyróżniających daną osobę. Na początku należy rozeznać się w pracy, którą się wykonuje, określić słabe i mocne strony, sposoby działania, preferencji. Trzeba po prostu zanalizować siebie samego, przyjrzeć się dokładnie sobie. Jeśli opracujemy własną strategię powinna być ona przede wszystkim konsekwentna. Oprócz tego ważne jest stawianie na prawdę w swojej „osobistej kampanii”. Personal branding nie może opierać się na manipulacji i populizmie. Należy zaprezentować w odpowiedni sposób pewne informacje, wysłać pozytywne komunikaty, jednak nie mogą one być w żaden sposób przekłamane. Wrażenie naszej osoby nie powinno być mylne, żadnego odbiorcy nie można świadomie wprowadzać w błąd.

Jak stworzyć własną markę?

Aby skutecznie tworzyć markę osobistą należy potraktować siebie w kategorii dyrektora własnej jednoosobowej firmy, którą jesteśmy my sami. Bardzo ważne jest, aby tworząc swój wizerunek opierać się na wiarygodności i profesjonalizmie. W tym wypadku najważniejsza jest wiedza, wykształcenie, doświadczenie, zaangażowanie, czyli wszystko, co może uczynić nas w oczach innych specjalistami w danej dziedzinie. Udowodnienie i wypromowanie swojego profesjonalizmu jest bardzo ważnym elementem tworzenia marki własnej, od którego trzeba zacząć, ale także stale kontynuować i podtrzymywać. Jeśli nie czujemy się profesjonalistami w pracy, którą wykonujemy, zmieńmy to. Warto się dokształcić, rozwijać, inwestować w siebie. Każde tego typu działanie będzie się opłacać i procentować w budowaniu naszej marki. Oprócz tego nasz wizerunek powinien być spójny. Istotne jest tutaj także nasze życie prywatne. Personal branding obejmuje bowiem całość naszej osoby. Nie osiągniemy swojego  celu, jeśli wizerunek profesjonalisty w życiu zawodowym kłóci się znacznie ze sferą prywatną.

Na początku należy skupić się na swoich mocnych stronach i zorientować się, czego oczekują pracodawcy, co jest obecnie chodliwym towarem na rynku pracy, jakie cechy charakteru, umiejętności się teraz liczą. Należy wyznaczyć sobie cele i je konsekwentnie realizować. Takie cele to na przykład rozwijanie się w swojej branży, podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie kontaktów, które są także niezwykle istotne. Należy nauczyć się „sprzedawać siebie”. Trzeba wyjść do ludzi i ułatwić im dotarcie do nas. Przyda się tu z pewnością internet, który można wykorzystać na wiele sposobów. Internet może być na przykład świetnym polem wyrabiania opinii o danej firmie, tworzenia strategii marketingowej. Trzeba sprawić, żeby być bardziej zauważalnym na rynku pracy, promować swoją firmę, wdrażać pomysły. Bardzo trudno stworzyć konkretną receptę na skuteczny personal branding. Wszystko zależy od tego, na jakim jesteśmy etapie w swojej karierze zawodowej. Jedni posiadają już swoje własne, rozpoznawalne przedsiębiorstwa, gdzie wystarczy jedynie kilka prostych zabiegów, aby polepszyć swoją markę, która jest już właściwie od dawna tworzona. Inni są na dopiero na początku swojej zawodowej drogi i muszą stworzyć siebie od podstaw. Radą, którą warto przytoczyć na końcu, jest po prostu wiara w siebie. Pozytywne nastawienie do samego siebie i przekonanie o własnym sukcesie to dobry fundament nie tylko marki własnej, ale także własnej kariery i życia w ogóle.

Patrycja Kowalska

Może Ci się również spodoba